Teollisuusliiton EU-vaalitavoitteet

23.5.2024

EU-vaalit järjestetään 9.6.2024. Alla listattuna Teollisuusliiton viestit tuleviin vaaleihin. Koko pitkään uutiseen aiheesta pääset tästä linkistä.

Teollisuusliiton viestit tuleviin EU-vaaleihin:

• Vihreän siirtymän edistämistä on jatkettava ja ilmastotavoitteista on pidettävä kiinni. Samalla tulee varmistaa oikeudenmukaisen siirtymän toteutuminen.
  • EU:n valtiontukisääntelyssä on palattava koronaa edeltäviin sääntöihin.
  • Uusien teknologioiden käyttöönottoa on tuettava edistämällä TKI-toimintaa (tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta) ja uudistamalla sääntelyä – TKI-investointien tavoitetasoksi on asetettava neljä prosenttia EU:n bruttokansantuotteesta.
  • Strategista autonomiaa on vahvistettava pyrkimällä irti EU:lle haitallisista riippuvuussuhteista ja lisäämällä EU:n kriisinkestävyyttä. Samalla sisämarkkinoiden toimivuudesta on huolehdittava.
  • Yritysvastuulainsäädäntö tulee hyväksyä ja kansallinen toimeenpano on varmistettava.
  • Alustavälitteistä työtä tekevien työolot, työehdot ja oikeussuoja varmistetaan alustatalousdirektiivillä sekä kansallisella lainsäädännöllä. Työsuhteen mukaiset oikeudet taataan kaikille, joiden työn luonne täyttää työsuhteen tunnusmerkit.
  • Tunnustetaan työmarkkinaosapuolten asema työmarkkinoiden kehittämisessä, sekä työntekijöiden oikeuksien ja EU:n perusoikeuksien toteutumisen takaajina. Vahvistetaan työntekijöiden oikeutta neuvotella kollektiivisesti työehdoista.
  • Parannetaan työperäisten maahanmuuttajien työehtojen toteutumista ja estetään työperäisiin maahanmuuttajiin kohdistuva polkumyynti.
  • EU-jäsenyyden toteutumisen edellytyksenä pidetään EU:n työelämän vähimmäisnormien toteutuminen. Neuvotteluprosesseissa huomioidaan ammattiliittojen asema sekä työmarkkinajärjestelmän kaksi- ja kolmikantainen kehittäminen. Työmarkkinajärjestöille annetaan keskeinen rooli jäsenyyskriteereitä varmistettaessa. Ukrainan sotatilaan liittyvistä työntekijöitä ja ammattiliittoja koskevista rajoituksista luovutaan ennen jäsenyyden hyväksymistä.