Lakko 1.-2.2024!!

18.1.2024

Teollisuusliitto on 18.1. jättänyt ilmoitukset laajoista poliittisista lakoista, jotka kohdistuvat useille teollisuuden toimialoille. Teollisuusliiton lakot ovat osa SAK:n yhteistä Painava syy -kampanjaa. Kampanjalla puolustetaan työntekijöiden etuuksia, työehtoja ja oikeuksia Orpon hallituksen ajamilta työelämäheikennyksiltä. Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aallon mukaan ilmoitetut lakot pysäyttävät toteutuessaan suuren osan suomalaista teollisuutta.

– Kovat toimet ovat välttämättömiä, koska järkipuhe ei näytä tehoavan. Toivottavasti lakot palauttavat hallituksen takaisin maan pinnalle. Kohtuuttomat leikkaukset ja heikennykset työntekijöiden arkeen ovat yksiselitteisesti väärin.

– Hallituksen ajamat työelämäheikennykset ovat kaikkea muuta kuin ”peruskauraa”. Pelkästään paikallisen sopimisen kokonaisuus luo Suomeen kahdet työmarkkinat, yhdet ulkomaalaisille ja toiset suomalaisille. Tätäkö todella haluamme, Aalto ihmettelee.

Koko uutinen ja lista lakkotaloista löytyy Teollisuusliiton sivuilta tästä linkistä!